Perjalanan Ke Bukit Jugra.


Memetik catatan Tun Seri Lanang (1612) dalam Sulalatus Salatin ada menyebut nama Jugra yang telah wujud pada zaman kemahsyuran Sultan Mansur Shah Melaka lagi.

Dikhabarkan Dato Hang Tuah juga pernah tinggal beberapa hari di Jugra dalam siri pelayaran beliau ke Siam, India dan Ceylon. Versi SS menyatakan beliau naik ke darat dan tinggal selama beberapa hari akibat kapal yang dinaikinya karam dan versi lainnya pula beliau dikatakan singgah ke perlabuhan Jugra untuk menyabong ayam.

Dalam Hikayat Hang Tuah pula, Bukit Jugra adalah lokasi terakhir Hang Tuah setelah Sultan Mahmud turun dari takhta. Hang Tuah bertapa dan berguru dengan seorang yang bertaraf sheikh di atas Bukit Jugra.

Namun tidaklah dapat dipastikan kesahihan semua dakwaan ini sehingga tiba pengukuhan fakta terhadap satu-satu versi itu dan menolak versi-versi yang lainnya.

Apa yang kelihatan kini langsung tidak menggambarkan kuala ini dahulunya merupakan sebuah perlabuhan yang sibuk dan tidak kurang gahnya seperti Kota Melaka. Sepi dan ada ketika seolah-olah ia ingin meneriakkan suatu rahsia yang dipendamkan sekian lama. Apa dan kepada siapa harus diceritakan? Hanya masa yang akan menentukan.

Hari ni cuti umum maka agak ramai juga pengunjung beriadah bersama keluarga dan ada yang berkayuh basikal atau motosikal bersama teman-teman. Saya seperti biasa. Malam tadi dipelawa hati ini oleh yang empunya hati dan seorang sahabat untuk ke sini maka hari ini di sinilah saya.

#Subhanallah #Alhamdulillah #Allahuakbar

No comments:

Post a Comment