Makam To Ku Melaka


Tok Ku Melaka (1897)

Tok Ku Melaka adalah seorang tokoh ulama besar yang berasal dari Terengganu beliau dikatakan bernasabkan ahl bayt Nabi SAW.

Nama lengkap beliau ialah Syed Ahmad Bin Syed Muhammad al-Aydrus dan beliau lebih dikenali dengan gelaran Tok Ku Melaka atau Tuah Syed Embun Tarqanu.

Dalam menuntut ilmu, Tok Ku Melaka dikatakan bersama-sama dengan datuk saudaranya untuk belajar dengan ulama kelahiran Patani yang berhijrah ke Terengganu antara Syeikh Abd Kadir Bukit Bayas.

Tok Ku Melaka seorang yang sangat rajin dan teliti dalam mencari ilmu Islam di serata tempat apatah lagi dengan keadaan ketika itu bumi Terengganu dibanjiri golongan Syed yang berdiaspora samada para pedagang atau pendakwah yang gigih menyebarkan agama kepada masharakat setempat.Ilmu yang diperolehinya sebenarnya lebih banyak jika dibandingkan dengan ulama-ulama lain.

Tok Ku Melaka meninggal dunia di kampung Cabang Tiga,Kuala Terengganu pada 1315H/1897M setelah menyumbangkan jasa,ilmu dan khazah penulisan dalam perkembangan Islam di negeri Terengganu khususnya.

Kredit gambar - http://ymsagasama.blogspot.my/2010/09/makam-sy-ahmad-tok-ku-tuan-melaka.html

No comments:

Post a Comment